Wikia

Kring Der Alchemisten

UIA

1.108pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

De Universitaire Instelling Antwerpen (UIA) is een van de universiteiten waaruit de Universiteit Antwerpen ontstaan is.

Geschiedenis Edit

Na de eerste Universitaire Expansiewet uit 1965 was er behoeft aan een tweede uitbreiding van het universitair landschap. De tweede Universitaire Expansiewet van 8 mei 1971 zorgde voor de uitbreiding van de richtingen aan de KULAK en de KULeuven en de oprichting van het LUC. In Antwerpen werd de UIA opgericht om te voorzien in doctoraats- en licentiaatsonderwijs voor de meeste studierichtingen die aangeboden werden aan de toenmalige UFSIA en het toenmalige RUCA.

Tegelijk werd ook het Universitair Ziekenhuis Antwerpen opgericht, aangezien doctors in de geneeskunde stages en onderzoek dienden te verrichten in een Universitair Ziekenhuis.

De UIA voerde in 1971 een vernieuwend onderwijsbeleid in, gebaseerd op een trimestersysteem, creditsysteem, beperkte hoorcolleges en nadruk op actief onderwijs en zelfstudie.

Na enkele jaren samenwerking volgens confederaal model met de andere Antwerpse universiteiten RUCA en UFSIA werd in oktober 2003 de Universiteit Antwerpen opgericht. De UIA-campus kreeg de nieuwe naam Campus Drie Eiken, naar de nabijgelegen straat.

Rectoren Edit

Around Wikia's network

Random Wiki