Wikia

Kring Der Alchemisten

Rijksuniversitair Centrum Antwerpen

Doorverwezen vanaf RUCA

1.108pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Het RijksUniversitair Centrum Antwerpen (RUCA) werd in 1965 opgericht zoals beslist in de Universitaire Expansiewet (9 april 1965).

Geschiedenis Edit

De nieuwe universiteit werd opgebouwd rond drie bestaande instellingen: de Rijkshandelshogeschool, de Koloniale Hogeschool en het Hoger Instituut voor Vertalers en Tolken (HIVT).

De in 1852 opgerichte Rijkshandelhogeschool werd omgevormd tot een volwaardige faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen. De nieuw opgerichte faculteiten Geneeskunde en Wetenschappen mochten enkel de kandidaturen inrichten. Het HIVT werd wel toegevoegd aan het RUCA, maar kreeg geen universitaire status.

In 1991 werd de naam van het RUCA officieel veranderd in Universitair Centrum Antwerpen, aangezien onderwijs een Vlaamse bevoegdheid is. De afkorting RUCA werd echter verder gebruikt.

Na enkele jaren samenwerking volgens confederaal model met de andere Antwerpse universiteiten UIA en UFSIA werd in oktober 2003 de Universiteit Antwerpen opgericht. De gebouwen van het RUCA werden onderverdeeld in twee campussen: Campus Middelheim en Campus Groenenborger.

Rectoren Edit

Around Wikia's network

Random Wiki