Wikia

Kring Der Alchemisten

Koloniale Hogeschool

1.108pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

De Koloniale Hogeschool in Antwerpen werd in 1920 als Hogere Koloniale School opgericht om toekomstige kolonisten op te leiden voor hun verblijf in Belgisch Congo.

Geschiedenis Edit

In

Directeurs gebouw , .jpg

directeurs woning ,in koloniale stijl opgericht

Voorgevel Koloniale Hogeschool.jpg

gebouwen koloniale hogeschool

november 1923 werd de school omgedoopt in Koloniale Hogeschool. De gebouwen aan het Middelheimpark worden plechtig ingewijd door koning Albert I.

Eind jaren '20 teistert een felle brand de Koloniale Hogeschool in Antwerpen. Meteen wordt gestart met de heropbouw. De nieuwbouw gaat in mei 1931 feestelijk open. Deze nieuwbouw is het huidige A-gebouw van de Campus Middelheim van de UA.

In 1949 werd de naam van de Koloniale Hogeschool omgedoopt tot Universitair Instituut voor Overzeese Gebieden (UNIVOG).

Toen Congo in 1960 onafhankelijk werd, stopte de UNIVOG in 1961 met zijn activiteiten. In 1963 verkocht het Instituut zijn volledige bibliotheek.

In 1965 fusioneerde het Instituut voor Overzeese Gebieden met de Rijkshandelshogeschool en het Hoger Instituut voor Vertalers en Tolken om het RUCA te vormen. Uit de fusie van het Instituut met de afdeling Internationale Samenwerking van de Rijkshandelshogeschool is het College voor Ontwikkelingslanden ontstaan, dat nu nog steeds een plaats heeft op Campus Middelheim.

Studenten Edit

In 1921 werd een studentenclub opgericht aan de Koloniale Hogeschool: de Association des Étudiants. Deze club verdween in 1965 en droeg de kleuren oranje-wit-blauw.

Around Wikia's network

Random Wiki