Wikia

Kludde Edit

Kludde is een Antwerpse studentenclub. Stijlvolle doch betaalbare events organiseren voor Antwerpse studenten is heden de doelstelling.

Ontstaan & Geschiedenis Edit

De club draagt met trots de naam Kludde. Kludde is een watergeest uit het Waasland die beschonken nachtbrakers bespringt en op hun rug gaat zitten. De benevelde persoon in kwestie heeft het op deze manier zeer moeilijk om thuis te geraken. De legende wil dat Kludde verdwijnt bij zonsopgang. Het motto van studentenclub Kludde is dan ook zeer toepasselijk Tantum Aurora Liberat, vertaald als Slechts de dageraad bevrijdt.

Kludde is onstaan als een vereniging voor vrienden en sympathisanten met een passie voor de maritieme sector. De eerste prille ideeën om een maritieme studentenclub op te richten dateren van academiejaar 2007-'08. De club werd evenwel pas opgericht in het najaar van 2010 en was initieel bedoeld om studenten te verenigen die de Master-na-Master (ManaMa) Maritieme Wetenschappen en Zee- en Vervoerrecht volgen aan de Universiteit Antwerpen (UA). De club telde bij aanvang studenten met een nautische, juridische of economische vooropleiding onder haar leden. Omwille van het sterk teruglopend aantal studenten die voornoemde ManaMa volgen aan de UA werd aan het begin van academiejaar 2016-'17 beslist om het Praesidium open te stellen voor studenten die deze ManaMa's niet volgen. Tijdens academiejaar 2016-'17 werd echter duidelijk dat de matige interesse van de overblijvende ManaMa-studenten het voortbestaan van de club ernstig bedreigt: er werd beslist om met Kludde een nieuw doelpubliek aan te spreken.

Kludde verenigt vanaf academiejaar 2017-'18 studenten die met minder geen genoegen nemen, het is een club voor eigengereide studenten die bij andere clubs of verenigingen op hun honger blijven zitten. Muziek, drank, trots en een flinke dosis rock 'n' roll zijn wat ons verbindt. Kludde is volledig onafhankelijk en bijgevolg geen lid van een kring of een verbond.

Kludde heeft nog steeds haar uitvalsbasis in Café De Prof, recht tegenover de Universiteit.

Couleur Edit

Kleuren Edit

De kleuren van Kludde zijn wijnrood en zilver. Op het lint: wijnrood - zilver - wijnrood.

Schild Edit

Het wapenschild van Kludde heeft volgende blazoenering:

In wijnrood een linkerschuinbalk van loodgrijs beladen met Antwerpse Handjes in de richting van de schuinbalk vergezeld boven van het monogram van de Club met over alles heen een klimmende Kludde van zilver.

Kludde-pin Edit

Leden van Kludde hebben sinds de oprichting van de club gebruik gemaakt van reversspeldjes om te tonen tot welke club ze behoren. De zogenaamde Kludde-pins zijn gemodelleerd naar de beeltenis van de watergeest waarnaar de club vernoemd is: een gevleugelde wolf. Leden van de club spelden de Kludde-pins op hun revers, jas, rugzak of clublint.

Clubliederen Edit

Huidig clublied Edit

Wijze: We Will Rock You
Tekst: Beatrice Bijlstra

Maak je borst maar nat,
we komen eraan.
Grave mannen, grote ballen,
zuipen en gaan.
Aan het eind’ van de avond,
zie je ons staan.
Boven op de tafel,
we blijven gaan.

Vinden duf maar Knudde (Knudde!)
Doe eens zot met Kludde (Kludde!)

Oordelen vellen,
doen we niet aan mee.
Wij zijn rebellen,
geen volgzaam vee.
Geef ons een hand,
en we Rocken de staat,
tonen al de rest onze ruggegraat.

Vinden duf maar Knudde (Knudde!)
Doe eens zot met Kludde (Kludde!)

Clublied van 2010 tot 2017 Edit

Wijze: Allen die willen naar Island gaan
Tekst: Alexander Beersmans en Steven Gagelmans

Komen studenten t' Antwerpen aan
Om containers te verschepen
Hopelijk hebben ze 't begrepen
Dan komen ze, dan komen ze naar Kludde toe
Feesten in De Prof worden wij nooit nie moe!

Kludde is 't spook dat langs de Schelde waart
Hij springt op uwe rug
En pas 's morgens keert hij terug
Want komt de zon, want komt de zon dan is 't te laat
Kludde die verdwijnt alleen bij dageraad!

Dus als je in 't Stad Maritieme studeert
En wil je eens pauzeren
Maar je geld wel goed spenderen
Dan drink je best, dan drink je best een Kludde toe
Zeker na den blok smaken ze beestig goe!

Externe Links
Edit

Kludde op Facebook
Kludde Website