Wikia

Fort VI is een van de vroegere Brialmontforten van de Vesting Antwerpen.

Geschiedenis Edit

Antwerpse forten Edit

Antwerpen heeft een lange geschiedenis als vestingstad. De stad had immers een belangrijk haven en lag centraal in Europa. Het lag dus voor de hand dat Antwerpen een mogelijk doelwit zou zijn bij eventuele oorlogen.

Brialmontforten Edit

In 1859 wilden de militaire bevelhebbers bij een eventuele oorlog Brussel als open stad verklaren. Antwerpen zou dan de nieuwe hoofdstad worden en moest dus versterkt worden.

Ondanks het feit dat de inwoners van Antwerpen en heel wat grondbezitters tegen waren, werden de plannen toch goedgekeurd. Een Belgisch genieofficier, Henri Alexis Brialmont had de plannen getekend. Antwerpen zou volledig omwald worden en 14 poorten (oorspronkelijk 8) tellen. Sporen hiervan zijn benamingen als de Herentalsepoort en Turnhoutsepoort. Deze omwalling is later afgebroken en bevond zich op de plaats waar nu de Antwerpse ring ligt.

Buiten deze omwalling zouden op ongeveer 2 km van elkaar nog acht versterkte forten komen. Fort VI was één van deze forten en zou te Wilrijk worden opgetrokken. De bouw van de forten ving aan in 1860 en duurde tot 1865.

Universiteit Antwerpen Edit

In 1971 werd de nieuw opgerichte UIA eigenaar van de gronden van het fort. Dit leidde tot heel wat ongenoegen bij de gemeente Wilrijk, aangezien zij al zwaar hadden geïnvesteerd in sportinfrastructuur op het domein (voetbalterreinen KFCO Wilrijk).

De universiteit moest beloven dat het de nog bestaande delen van het fort goed zou beheren en moest toestaan dat de sportinfrastructuur verder werd uitgebouwd.

Huidige staat Edit

Van de belofte om de bestaande infrastructuur goed te onderhouden is weinig in huis gekomen.

Binnenfort 
Het binnenfort is zwaar verloederd. De droge gracht is lang gebruikt als stortplaats voor groenafval en door verslibbing werd het al vlug een natte gracht. Na vandalenstreken (o.a. studentendopen) en wegens het grote gevaar is het binnenfort nu ontoegankelijk voor bezoek.
Ingang en glacis 
De hoofdingang is reeds lang verdwenen en op het glacis (aardehelling) is nu het Home van de campus gebouwd.
Officiersgebouw 
Dit gebouw is nog het best bewaard gebleven, aangezien hier het Centrum voor Taal en Spraak is gehuisvest. Het wordt op Campus Drie Eiken gebouw E genoemd.
Linker halve capponiére 
Deze capponiére is vrij goed bewaard gebleven, aangezien ze wordt gebruikt door enkele verenigingen.
Rechter halve capponiére 
Deze capponiére is zwaar vervallen. Wegens het gevaar werd de ingang in 2006 afgesloten door er zand voor te storten.
Hoofdfrontgebouw 
Het hoofdfrontgebouw is verhuurd/verpacht aan enkele verenigingen (De Para-Commando vriendenkring, Aesculapia en WINAK. De gevel is op sommige plaatsen goed onderhouden, maar de binnenkant van het gebouw heeft zwaar te lijden onder de tand des tijds.
Hoofdfrontgebouw

Blauw: Konijnenpijp met hall; Donkerblauw: Nooduitgang Konijnepijp;
Oranje: Hagar; Rood: Spoed
Groen: Para-Commando Vriendenkring

Capponiére 
De Capponiére is zwaar vervallen.

De sportinfrastructuur is wel verder uitgebouwd. Zo heeft de UIA een polyvalente sporthal met outdoor tennisvelden gebouwd die wordt uitgebaat door AZUA, de tennisclub van de UA. De topsportschool Antwerpen bouwt in 2007 een nieuw gebouw in het fort.

Studenten en het fort Edit

  • De UIA stelt enkele zalen in het hoofdfrontgebouw ter beschikking als fuifzaal aan studentenclubs. Dit is de Konijnenpijp.
  • WINAK baat in het hoofdfrontgebouw de Hagar uit.
  • Fabiant heeft een clublokaal in een oud magazijn: het Biokot.
  • Naast het Biokot lag de vroegere fuifzaal: het Konijnekot.
  • Aesculapia heeft een stuk van het hoofdfrontgebouw en de capponiére in pacht. Het feestlokaal in het hoofdfrontgebouw heet de Spoed.

Externe links Edit

Around Wikia's network

Random Wiki