Wikia

Emiel Hullebroeck (Gentbrugge, 20 feb 1878 - Liedekerke, 26 maa 1965) was een Vlaams componist.

Emiel Hullebroeck is vooral bekend van zijn volksliederen, maar componeerde ook zangspelen. Hij organiseerde verschillende zang- en voordrachtavonden in Vlaanderen, Nederland, Nederlands Indië (het huidige Indonesië) en Zuid-Afrika.

Hij beschouwde de volkszang als een instrument van nationale bewustwording. Zo publiceerde hij het boek Notenleer door het volkslied en werkt hij mee aan de Vlaams Nationaal Zangfeesten. Hiermee heeft hij een zeer belangrijke rol gespeeld in de Vlaamse Beweging in de eerste helft van de 20ste eeuw. Het is dan ook niet abnormaal dat er veel liederen van hem werden opgenomen in de KVHV codex.

Verder was hij rijksinspecteur voor het muziekonderwijs van 1934 tot 1944 en stichter van verschillende verenigingen: Genootschap der Vlaamsche componisten, de Federatie van Vlaamsche Kunstenaars en de Nationale Vereniging voor Auteursrechten (NAVEA). Deze laatste werd later omgedoopt tot SABAM (Société d'Auteurs Belge - Belgische Auteurs Maatschappij).

Cantusliederen Edit

Emiel Hullebroeck schreef de muziek van:

Around Wikia's network

Random Wiki