Wikia

Brouwerij De KoninckEdit

Met een 22 kda'ers gingen we op bezoek bij de brouwerij. Aangekomen werden we al direct van de nodige drank voorzien. Gevolgd door een rondleiding door de oude en nieuwe brouwerij, een toffe rondleiding gevuld met allerlei weetjes . Achteraf kon je dan nog buiten de normale Koninck ook van de andere bieren proeven : triple, blond , winterkoninckje. Het was een gezellige cultuuruitstap.

historiekEdit

"De enige Antwerpse brouwerij"?

Vraag aan een Antwerpenaar om in enkele woorden zijn stad voor te stellen en je krijgt gegarandeerd het antwoord : "'t Scheld", de "Zoologie", de "Onze-Lieve Vrouwetoren" en "een bolleke Koninck". Weinig Antwerpse bedrijven hebben immers zo'n innige band met "'t Stad" en zo 'rijke traditie als Brouwerij De Koninck.

De geschiedenis van Brouwerij De Koninck begint in 1827 wanneer Joseph Henricus De Koninck afspanning 'De Plaisante Hof', gelegen op de grens tussen Antwerpen en Berchem aankoopt. Op die plek stond een stenen grenspaal met een gebeeldhouwde hand. Deze grenspaal vindt u vandaag nog tegenover Brouwerij De Koninck, op de hoek van het Prins Albertpark en de Albertlei.

Joseph Henricus De Koninck sterft vrij jong en zijn echtgenote, Elisabeth Cop, hertrouwt in 1833 met natiebaas Johannes Vervliet. Deze beslist om de afspanning om te bouwen tot een brouwerij, onder de naam "Brouwerij De Hand" (naar de afbeelding op de grenspaal). De hand wordt vanaf dan vereeuwigd in het logo van de brouwerij.

In 1845 neemt Carolus De Koninck, oudste zoon uit het eerste huwelijk van Elisabeth Cop, het bedrijf over. Rond 1900 zijn er in Antwerpen nog 25 brouwerijen actief.

De populariteit van lage gisting (pils-type), de strengere vergunningsplicht en beide wereldoorlogen zullen echter een vernietigende invloed hebben op de brouwnijverheid. In 1912 wordt "Brouwerij De Hand" omgevormd tot "Brasserie Charles De Koninck" met als zaakvoerder Florent van Bauwel. Deze zoekt na de eerste Wereldoorlog voor het heropstarten van de brouwerij hulp bij Joseph Van den Bogaert.

Joseph Van den Bogaert stamt uit een bekende brouwersfamilie uit Willebroek en heeft als afgestudeerde aan de landbouw- en brouwerijschool van Leuven de nodige technische kennis voor de nieuwe brouwerij.

Met het duo Van Bauwel-Van den Bogaert begint de spectaculaire uitbouw van het bedrijf. In 1949 doet Modeste, de zoon van Joseph Van den Bogaert, zijn intrede in de brouwerij. Hij zal het bedrijf meer dan 50 jaar leiden.

Vandaag wordt Brouwerij De Koninck geleid door de twee zonen van 'Meneer Modeste' Bernard en Dominique Van den Bogaert, respectievelijk technisch en commercieel directeur. Zij staan garant voor het onafhankelijke, familiale en artisanale karakter van de brouwerij.

Externe LinksEdit

Koninck

Around Wikia's network

Random Wiki