Wikia

Albrecht Rodenbach (Roeselare, 27 oktober 1856 - Roeselare, 23 juni 1880) was een Vlaams schrijver en dichter.

Albrecht, bijgenaamd Berten, stamde uit een Duitse adellijke familie die sinds 1749 in Roeselare woonde. Zijn moeder was van Waalse afkomst. Zijn nonkel, Alexander Rodenbach, is de oprichter van de gelijknamige brouwerij. Deze laatste was, samen met nog een andere nonkel van Albrecht, een van de eerste verkozenen van het Nationaal Congres in 1830.

Albrecht volgde Humaniora aan het Klein Seminarie in Roeselare, en kreeg daar les van o.a. Hugo Verriest, een oud-leerling van Guido Gezelle. Daar schreef hij al gedichten en toneelwerken.

Later studeerde hij - in het Frans - aan de Katholieke Universiteit Leuven. Hij kwam op tegen het Franstalig onderwijs en stichtte verschillende studentenbonden, waarvan de Algemene Studentenbond in 1877 de bekendste was.

Rodenbach stierf op zeer jonge leeftijd aan tuberculose. Mede door zijn vroege dood en de tegenwerking van de katholieken, werd hij een mythisch figuur voor de Vlaamse Beweging. Enkele van zijn gedichten zijn later op toon gezet, en verschenen in de (katholieke!) KVHV codex.

CantusliederenEdit

Albrecht Rodenbach schreef de tekst voor:

Externe linksEdit

Website over Albrecht Rodenbach

Around Wikia's network

Random Wiki